Scholen en instellingen

Op scholen en instellingen kunnen workshops worden verzorgd. Ik kan zowel workshops verzorgen die echt als vermaak dienen, maar ben ook in staat om studenten echte leerstof aan te reiken. Daarnaast ben ik ook inzetbaar om kinderen in instellingen te vermaken als zij een spannende ervaring meemaken.

Op enkel scholen in het MBO heb ik inmiddels als gastdocent gefungeerd bij vakken rondom het thema expressie en toneel. Ook heb ik veel ervaring met kinderen die een beperking hebben in het autistisch spectrum en kan de leerstof daaraan goed aanpassen.

Workshop Clownerie voor scholen

Wat is een Clownsact nu eigenlijk?

Clownerie beperkt zich niet tot het stereotype beeld van een onhandige paljas die struikelend over zijn te grote schoenen door het zaagsel in een circuspiste strompelt...

In de tijd van de stomme film ontstond een nieuw type clown, de tramp-clown. Deze was een solist en stelde een romantische, gevoelige maar leuke vagebond voor. Charly Chaplin stond met zijn type vagebond met het kleine bolhoedje aan de wieg van het genre, maar men noemt ook Otto Grielberg als de eerste vagebonderende clown. Ook Emmet Kelly en Red Skeleton waren beroemde tramp-clowns.

In de twintigste eeuw ging men alle Augusten "clowns" noemen. Nylon en kleurstoffen zorgden voor steeds vreemder gekleurde piassen die zich van de melancholieke witte clowns lijken te hebben losgemaakt.

Clowns en Augusten waren ooit vooral mannelijk, maar tegenwoordig treden ook veel vrouwelijke Augusten op. In 1934 kwam Miss Lulu als één van de eerste vrouwelijke clowns bij het circus.

Augusten, nu steeds clowns genoemd, worden bij verschillende gelegenheden ingezet om het publiek te vermaken, bijvoorbeeld in het circus, op verjaardagsfeestjes van kinderen, in ziekenhuizen en in de Verenigde Staten ook bij rodeo's. Ze halen vaak gevaarlijke capriolen uit waar gespecialiseerde trapezeacrobaten jaloers op kunnen zijn. Vaak doen Augusten of clowns zich daarbij als dom en naïef voor.

Clowns, narren en paljassen worden in verschillende vormen aangetroffen in de meest verschillende culturen.

Maar komt er zo al kijken bij de kunst van het vermaken van mensen.... Deze workshop heeft tot doel het inzicht in bepaalde onderwerpen te vergroten door het actief deelnemen door de deelnemers.

In overleg met de wensen van de opdrachtgever kan een op maat gemaakte workshop worden georganiseerd voor o.a.:

    bovenbouw basisonderwijs
    voortgezet onderwijs
    LBO
    MBO

Ook voor andere groepen is maatwerk mogelijk.

Workshop Goochelen voor scholen

Wat doet een Goochelaar nu eigenlijk?

Goochelen is de kunst van het schijnbaar onmogelijke. Het is vanouds een straat- en podiumkunst, waarbij door middel van vlugge hand- en vingerbewegingen een bedrieglijk effect wordt gecreeërd. De bedoeling is dat het de toeschouwers onduidelijk blijft hoe dat effect, het 'onmogelijke', tot stand komt. Een goochelaar gebruikt bij zijn voorstelling bijvoorbeeld traditionele hulpmiddelen als speelkaarten, ringen, touw, doeken en balletjes, maar ook levende have als duiven en konijnen, en zelfs rook en vuur. Spreekwoordelijk is het konijn uit de hoge hoed.

Speciale acts zijn bijvoorbeeld de ontsnappingsstunts van een legendarisch goochelaar als Houdini? (1874-1926), onderwateracts, zweef, doorzaag- en verdwijntrucks. Dat laatste is echter meer het terrein van de illusionist. Sommige goochelaars combineren trouwens hun voorstelling met illusionisme, comedy of clownerie, of hebben zich gespecialiseerd in straatgoochelen, kaartschieten, table-act, goochelen voor kinderen, soms gecombineerd met een clowns-act, of close-up goochelen.

Deze workshop heeft tot doel het inzicht in bepaalde onderwerpen te vergroten door het actief deelnemen door de deelnemers.

In overleg met de wensen van de opdrachtgever kan een op maat gemaakte workshop worden georganiseerd voor o.a.:

    bovenbouw basisonderwijs
    voortgezet onderwijs
    LBO
    MBO

Ook voor andere groepen is maatwerk mogelijk.

UA-6499753-2